Wzmocnij swą odporność zbilansowaną dietą

zbilansowana dietaJesteśmy w samym środku kalendarzowej jesieni i powoli, lecz wielkimi krokami zbliżamy się do przywitania zimy. Jest to wyjątkowo newralgiczny czas dla naszego organizmu, w którym dni są coraz krótsze, a także coraz chłodniejsze. Do tego dochodzą jeszcze symbole tej pory roku, czyli deszcz i silny, zimny, porywisty wiatr. Jest to bardzo sprzyjająca okazja do różnego rodzaju infekcji górnych, a nawet dolnych dróg oddechowych. Stanów tych nie należy bagatelizować, gdyż pozostawione bez odpowiedniego leczenia mogą być bardzo groźne dla zdrowia. Najlepszą profilaktyką przeciwko bakteriom i wirusom jest odpowiednia i zbilansowana dieta, która najlepiej wspomaga nasz układ immunologiczny.

Białko

To niewątpliwie jeden z ważniejszych makroskładników dla naszego organizmu. Należy pamiętać, iż nasz układ odpornościowy składa się główne z białek, włączając w tym wszystkie przeciwciała, a także limfocyty i inne komórki walczące z patogenami. Niedobór protein świadczy o niedożywieniu, o czym w pierwszej kolejności informuje nas układ odpornościowy. Dlatego też chcąc go wzmocnić musimy zadbać o odpowiednie spożycie białka wraz z dietą. Najlepszym jego źródłem są: chude mięso (kurczak, indyk, cielęcina), chude mleko i produkty mleczne, a także rośliny strączkowe.

Witaminy

Witaminy to substancje niezbędne do funkcjonowania naszego organizmu. Są one odpowiedzialne za zajście wielu procesów biochemicznych, katalizując wiele procesów, a także budując niezliczoną ilość enzymów. Dla naszej odporności najważniejsze są: witamina C, D. Witamina C to jeden z najpopularniejszych stymulatorów układu odpornościowego. Wszyscy zgodnie wiedzą, iż sok z cytryny dodany do herbaty poprawia samopoczucie i skraca czas choroby. Witamina ta wpływa korzystnie na czynność makrofagów – komórek układu odpornościowego sprawiając, że stają się one bardziej czuła i agresywne w stosunku do patogenów. Dobrymi źródłami tej witaminy oprócz wspomnianej cytryny są: papryka czerwona, natka pietruszki, jarmuż, cytrusy, kiwi, czy owoce jagodowe.

Witamina D, pomimo iż często przewija się jej temat w telewizji, czy mediach społecznościowych, to jednak w naszym codziennym jadłospisie stanowi zdecydowanie brakujący element. Witamina D działa tzw. plejotropowo tzn. oddziałuje na różne układu organizmu, nie tylko na układ kostny, ale także na nasz układ immunologiczny. Warto zaznaczyć, iż zasoby witaminy D w naszym ustroju wahają się w zależności od pory roku. Latem mamy jej zdecydowanie więcej, natomiast zimą jesteśmy narażani na jej niedobór. Dlatego też należy ją suplementować od września do kwietnia w ilości 1500-2000 IU/ dobę.

Probiotyki

Probiotyki to organizmy, które bezpośrednio wchodzą w skład naszej mikroflory jelitowej. Jest ona niezwykle  dla naszego ustroju. Dobroczynne bakterie konkurują z patogenami o miejsce zasiedlania, a także o substancje odżywcze. To właśnie zapobiega rozwoju bakterii chorobotwórczych. Probiotyki znajdziemy w naturalnych fermentowanych produktach mlecznych tj. jogurty, kefiry, maślanki oraz mleku acidofilnym.

Dbając o swój układ immunologiczny nie zapominaj więc o prawidłowej i zbilansowanej diecie. To właśnie dietoterapia należy do najlepszej formy profilaktyki i zapobiega przeziębieniom i grypie, które w okresie jesienno-zimowym stanowią główna przyczynę różnego rodzaju absencji. Wzmacniaj swój organizm w naturalnie, zdrowy i bezpieczny sposób, który to stanowi dieta. Bo pamiętaj, że odpowiednie pożywienie jest najlepszym lekarstwem.

About Agnieszka I Tomek

Lubimy pisać o tym w jaki sposób dbać o męskie ciało. Agnieszka czuwa nad poprawnością tekstów. Tomek analizuje je męskim okiem:)

View all posts by Agnieszka I Tomek →